Hvad betyder det egentlig?

Det fulde opmærksomme sind – eller fuld opmærksomhed på sindet. Altså en øget opmærksomhed rettet imod sansningen af smag, lyd, synsindtryk, lugt – men også berøring, følelser og fornemmelser; en iagttagelse eller observation af det nu, der er.
Mindfulness handler om at være nærværende, om ikke altid at være i enten fortid eller fremtid.

Mindfulness er et koncept, der oprindeligt stammer fra buddhismen. Det er ud fra den viden omkring hvordan Buddha brugte det fulde opmærksomme sind igennem meditation. Buddha sad for over 500 år f. kr. fødsel under et træ og mediterede i 49 dage og 49 nætter. Her opdagede han at mennesket led, fordi de ikke var tilfredse med det, som de havde.

Udover at Mindfulness kan skabe mere ro, balance og fokus i krop og sjæl, er det også et fantastisk redskab ved regelmæssig brug til at lære at forebygge og håndtere stress. Forskning viser flere positive effekter ved regelmæssig brug af Mindfulness:

  • Fremmer indlærings – og koncentrationsevnen, giver energi og øger kreativiteten.
  • Mindre stress
  • Større glæde
  • Større empati
  • Forøget opmærksomhed og fokus
  • Stærkere immunforsvar
  • Lavere blodtryk
  • Bedre søvnkvalitet
  • Færre humørsvingninger
  • Lavere hjerterytme

(Kilde: Life Mastery v/ Sussanne Wexø)

Jeg tilbyder både 1:1 session – kombineret med afspændingsbehandling – samt forløb for børn, unge og voksne. Det kan fx være:

  • I skoler (alle klassetrin)
  • Børnehaver
  • Virksomheder
  • Venindeaften
  • Forløb for stressramte

Mindfulness kan med stor fordel også kombineres med et forløb med The Groove Method